Beleidsplan stichting

Beleidsplan Stichting Voorzieningen Wons

1. Inleiding

Op 19 januari 1999 is de Stichting Voorzieningen Wons opgericht nadat in het dorp Wons nieuwbouw plannen waren ontwikkeld met hierbij enkele voorzieningen voor het dorp. Sindsdien ontwikkeld, beheerd en verzorgt de stichting diverse voorzieningen in het dorp.

In dit beleidsplan geeft het bestuur kort aan welke werkzaamheden de Stichting Voorzieningen Wons  verricht, de manier waarop zij geld wil werven, hoe het beheer van de middelen plaatsvindt en hoe zij tot besteding van middelen komt.

2. Statutaire bepalingen/doel

De volgende statutaire bepalingen zijn van belang en worden daarom hier aangehaald:

1. De stichting stelt zich ten doel het (laten) ontwikkelen, beheren, in standhouden en gebruiken van voorzieningen ten behoeve van het dorp Wons en haar inwoners.
  1. De stichting tracht haar doel te verwezenlijken door het voeren van overleg en/of het sluiten van overeenkomsten met:

-    Inwoners van het dorp Wons;

-     de verenigingen, scholen, kerken en andere instellingen in het dorp Wons bv. vereniging voor Dorpsbelang;

-     de ondernemers in het dorp;

-     de overheid

3.   De stichting heeft geen winstoptiek  voor het in gebruik geven van de voorzieningen aan het dorp/ dorpsbewoners.

3. Werkzaamheden van de Stichting Voorzieningen Wons

De Stichting Voorzieningen Wons is verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van het in het dorp gelegen sportveld, de haven Sillaerd en het Wetland. Samen met de Vereniging voor Dorpsbelang is zij verantwoordelijk de Mekkerhoek.

Het bestuur van de stichting is verantwoordelijk voor het toewijzen van een gratis ligplaats in de haven Sillaerd.

Samen met vrijwilligers uit het dorp wordt er 2 maal per jaar een zogenaamde ‘doedag’ gehouden om de bovengenoemde voorzieningen te onderhouden zodat deze in goede staat blijven. De werkzaamheden bestaan o.a. uit snoeien, onkruid verwijderen, schilderen van hokje bij sportveld,  zo nodig (her)straten van paden etc..

Minimaal 1 maal per jaar is er een overleg met het bestuur van de Vereniging voor Dorpsbelang Wons.

Wanneer het dorpsbelang in het kader van “dorpsvoorzieningen” een beroep doet op de stichting en/of haar middelen zal het bestuur hierop een beslissing nemen.

4. Het bestuur

Een bestuur bestaat uit minimaal drie personen waarvan drie personen het dagelijks bestuur vormen. Het bestuur is ten alle tijden onbezoldigd.

5. Het werven van middelen

De Stichting  ontvangt haar middelen door:

-          het aanvragen van subsidies

-          erfstelling/legaten

-          donaties, sponsoring of bijdragen in natura.

6. Het beheer van het vermogen van de instelling en de besteding ervan

Het bestuur beheert het vermogen van de Stichting Voorzieningen Wons en bepaalt de besteding van de middelen binnen de kaders die de statuten aangeven..

Jaarlijks legt de Stichting in een beknopt jaarverslag en financieel verslag verantwoording af over de werkzaamheden en de besteding van de middelen. Dit gebeurt in de jaarvergadering van de Vereniging voor Dorpsbelang Wons. Alle inwoners van Wons ontvangen voor de jaarvergadering het jaarverslag en financieel verslag thuis.

Indien de Stichting Voorzieningen Wons wordt geliquideerd zal een eventueel batig liquidatiesaldo worden besteed overeenkomstig het doel van de stichting, aan te wijzen door het bestuur.

Wons, Januari 2019

Maak jouw eigen website met JouwWeb